Fiecare brand are nevoie la un moment dat de un refresh. Chiar daca a reusit sa fie vizibil si auzit pe o piata supra- aglomerata, datorita agitatiei specifice venita din partea consumatorilor, brandurile trebuie sa tina pasul atat cu dorintele acestora, cat si cu agitatia pe care alte branduri o creeaza in jurul lor si o emana pe piata.
In prima faza, brandul isi creeaza un profil pe baza caruia isi expune valorile si promisiunile pe care le face potentialilor consumatori. Acest moment este favorizat de acei consumatori care adopta inovatia (early adopters). Trecerea la cea de a doua etapa a evolutiei unui brand este conturata de continuarea primei etape.
Rafturile din magazine sunt pline de produse asemanatoare, diferentiate de nume si probabil cateva caracteristici expuse intr-un mod diferit. Raftul este o batalie in care castiga doar cel care vorbeste. Nu este de ajuns ca un brand sa stea intr-o lumina buna si sa zambeasca consumatorilor, asteptand ca o mana sa se intinda spre el si sa-l “adopte”. In raft sunt multe zambete, insa castiga doar cel care vorbeste.

De cele mai multe ori,  perioada de declin prin care un brand trece poate fi interpretata ca un final, “Va multumim pentru atentie!” sau ca un nou inceput “ Bucuria voastra este de datoria noastra!”. Acesta este momentul in care un brand are nevoie de cineva care sa-l invete cum si ce sa vorbeasca, astfel incat sa-si respecte promisiunile facute la inceput de drum si sa-si adune cat mai multi simpatizanti. In aceasta etapa poti aduce un plus de valoare brandului tau apeland la un program de ambasadori de brand.

Ce este un ambasador de brand si care sunt calitatile pe baza carora stii ca este potrivit pentru brandul tau?

Implementarea unui program de ambasadori de brand este o etapa complexa, dar este cea mai buna metoda prin care poti genera word-of-mouth pe piata.

Iata cateva din calitatile esentiale pe care un posibil ambasador de brand trebuie sa le aiba:

  • se identifica cu valorile brandului
  • este fidel fata de brand
  • il consuma cu regularitate
  • este un early adopter
  • este o persoana foarte conectata
  • este creativ
  • este sociabil si un lider de opinie in comunitatea sa
  • este capabil sa vorbeasca despre brand in orice loc si in orice moment

L-ai ales pe baza acestor criterii, dar cum ii pui in miscare?

Creeaza impreuna cu ei actiuni si activitati care depasesc sfera magazinelor. Trimite-i acolo unde consumatorii se asteapta cel mai putin sa se intalneasca cu brandul tau. Invata-i sa-ti surprinda consumatorii.

Au fost alesi cei mai buni si mai frumosi oameni care sa vobeasca despre brandul tau, dar, oare, doar de ei are nevoie brandul tau pentru a genera word of mouth in piata?

Te intorci la criterile mai sus enumerate si o sa vezi ca ambasadorul de brand trebuie sa fie o persoana foarte conectata si sociabila. Acest lucru inseamna ca fiecare ambasador de brand trebuie sa vina la pachet cu unul sau mai multi prieteni foarte apropiati. Acestia poarta denumirea de “catalisti” si trebuie sa aiba calitati asemanatoare cu cele ale ambasadorului de brand. Este de preferat sa nu-i neglijezi si sa stabilesti o relatie de prietenie intre acestia si brand. Implica-i in activitati creative, rasplateste-le prezenta si motiveaza-i pentru a genera word-of-mouth-ul de care are nevoie brandul tau.

Un program de ambasadori de brand este antrenamentul ideal in maratonul permanent al alegerilor facute de consumatori. Magazinul reprezinta doar linia de START, pe care consumatorii o depasesc intr-o fuga specifica vietii cotidiene.